کد مطلب:188826 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:149

امام معصوم، دارای ولایت بر امت
امام باقر (ع) از رسول خدا (ص) این روایت را نقل كرده است:

كسی كه دوست دارد زندگیش، چونان زندگی من و مردنش، چونان مرگ من باشد و به همان بهشت كه خداوند مرا وعده داده است وارد شود و به شاخه ی الهی چنگ زند، پس باید ولایت علی بن ابی طالب (ع) و اوصیای پس از او را بپذیرد (از آنان اطاعت كند و ایشان را دوست بدارد) زیرا آنان كسی را به گمراهی نمی كشانند و از طریق هدایت بیرون نمی سازند. بنابراین سعی نكنید كه به آن ها چیزی بیاموزید، زیرا آن ها از شما داناترند... [1] .

علتی كه رسول خدا (ص) برای لزوم پذیرش ولایت ائمه (ع) بیان داشته است



[ صفحه 264]



قابل اهمیت و توجه بسیار است.

پیامبر (ص) نمی فرماید: از علی (ع) و اوصیای او اطاعت كنید چون از خویشان من می باشند! و یا نفرموده است از آنان پیروی كنید چون زمام امور را در دست گرفته و فرمانروا و سلطانند! و یا هر نام و عنوان دیگری. بلكه فرموده است از ایشان پیروی كنید و ولایت آنان را بپذیرید چون اولا كسی را به گمراهی نمی اندازند و از راه بایسته ی سعادت دور نمی سازند. و ثانیا عالمترین مردمند. یعنی رهبری دو ویژگی مهم و اساسی دارد 1- دانش گسترده 2- صلاح و شایستگی روحی و عملی، و این دو در ائمه جمع است. دانش آنان از آثار و احادیثشان و صلاح عملی ایشان از تاریخ و نقل های متواتر و معتبر تاریخی آشكار است.

امام باقر (ع) در بیان معنای این آیه: «ما به آل ابراهیم، كتاب و حكمت و ملك عظیم عطا كردیم» فرمود: خداوند از آل ابراهیم، رسولان، انبیا و ائمه را قرار داد و ملك عظیم این است كه اطاعت از ایشان را بر مردم واجب ساخت. [2] .


[1] عن ابي جعفر (ع) قا: قال رسول الله (ص): من سره ان يحيي حياتي و يموت ميتتي و يدخل الجنة التي وعد فيها ربي و يتمسك بقضيب غرسه ربي بيده فليتول علي بن ابي طاب (ع) و اوصياءه من بعده، فانهم لا يدخلونكم في باب ضلال و لا يخرجونكم من باب هدي، فلا تعلموهم فانهم اعلم منكم.. اصول كافي 1 / 209.

[2] عن ابي جعفر (ع) في قوله «فقد آتينا آل ابراهيم الكتاب و الحكمة و آتيناهم ملكا عظيما» قال: جعل منهم الرسل و الانبياء و الائمة.. الملك العظيم ان جعل فيهم ائمة؛ من اطاعهم اطاع الله و من عصاهم عصي الله، فهو الملك العظيم. اصول كافي 1 / 206.